Een dag in het leven van een VA!
Afgelopen zomer ben ik begonnen bij Busy Buster. Ik heb 3 jaar lang in de marketing voor hospitality gewerkt en was op zoek naar een nieuwe uitdaging die mij meer vrijheid zou geven om mijn passies & dromen na te jagen. Mijn goede vriendin Tessa, tevens VA bij Busy Buster, vertelde mij enthousiast over haar baan en de ruimte die zij krijgt om van over de hele wereld te werken voor uiteenlopende en leuke klanten. Na mijn kennismaking met Jaap voelde het vanaf moment één vertrouwd: Busy Buster is er niet alleen voor de klant, maar ook voor mij als VA. We werken in een klein en vertrouwd team en ondanks dat we allemaal 90% van de tijd remote werken, is die verbinding er enorm.
Veel mensen zijn in het begin nog sceptisch over het begrip ‘VA’: wat doet zo iemand eigenlijk? Wat kan iemand voor mij betekenen? Moet ik niet gewoon iemand in dienst nemen? En is dat wel handig, zo iemand die remote voor je werkt? Wij als VA’s snappen als geen ander dat het tijd en vertrouwen kost om een band op te bouwen. Maar als die er eenmaal is, wil je vooral dat je er eerder aan was begonnen. Om een beetje een idee te geven van hoe wij werken en hoe onze dag eruit ziet, lees vooral verder voor mijn Day in the life of a VA.
Day in the life of a VA
Het is 09:00 uur ’s ochtends als ik mijn laptop open. Vandaag werk ik lekker vanuit huis, want dat kan ik zelf beslissen! Iedere dag begin ik voor al mijn klanten met een korte scan van de inbox en agenda: wat staat er op de planning en wat kan ik verwachten? Er popt meteen een WhatsAppje omhoog van een van mijn makelaar klanten: of ik een aantal bezichtigingen kan inplannen. Tuurlijk, gaan we regelen!
Ik heb al veel to do’s weggewerkt als mijn wekker om 11:00 gaat. Tijd om voor klant X aan de slag te gaan! Iedere dag op een vast tijdstip heb ik tijd ingepland om wat sales belletjes op te pakken. Voor hen ideaal: ze kunnen standaard op mij rekenen en ik werk gewoon een hele lijst af, zodat zij zich kunnen blijven focussen op wat er écht belangrijk is. Om 12:00 stuur ik een berichtje: “Ik heb de lijst helemaal afgebeld, ging goed! Tot morgen!”, en ik zet een vinkje op mijn to-do lijst voor deze klant. On to the next!
Tijdens mijn lunchwandeling komt er een inkomende oproep binnen: een klant van een van mijn klanten belt. Met het bekende riedeltje neem ik op; deze beller wil graag in contact komen en teruggebeld worden. Vanuit mijn telefoon open ik meteen Gmail en stuur ik een mailtje naar mijn contactpersoon met alle details. Binnen 5 minuten krijg ik reactie dat het wordt opgepakt! Hoe fijn dat ik altijd bereikbaar ben, niet alleen voor mijn eigen klanten, maar ook voor de klanten van mijn klanten. Jij als ondernemer kunt je focussen op je bedrijf en hoeft niet de hele dag paraat te staan om alle belletjes op te nemen en direct af te handelen; ik ben er voor jou en filter alles. Soms kan ik het zelf al oppakken en hoef ik mijn klant daar niet eens voor te storen. Ideaal toch?
Om 13:00 heb ik een meeting met klant X om de marketingstrategie voor zijn bedrijf te bepalen. Daar ligt precies mijn expertise, en ik vind het als VA superleuk als ik de gelegenheid krijg om mee te denken en te sparren over de juiste richting. We hebben het over zijn website, LinkedIn en andere socials. Na een uurtje zijn we eruit: dit wordt het plan van aanpak. Wanneer de meeting voorbij is, zet ik meteen alles op mail: afspraken en actiepunten helder in één overzicht. Het is mijn taak als VA om structuur te brengen en alles achter de schermen te regelen, en daar ga ik helemaal op aan.
In de middag heb ik verder geen meetings meer, dus ik besluit lekker naar een koffietentje te gaan en daar verder te werken. Juist die vrijheid maakt mijn werk zo leuk: ik kies elke dag opnieuw de plek waar ik het meest energie en inspiratie voel. Soms thuis, soms een co-workplek. Ik ga de rest van de middag aan de slag met wat lopende to do’s en projecten. Rond 15:00 krijg ik een appje van een klant met een spoedaanvraag. Dat pak ik natuurlijk meteen op! Het blijkt een redelijk simpel taakje; binnen no time is het geregeld. Om 15:20 app ik terug: “Alles gelukt, het staat in je mail!” Ik krijg snel een reactie: “Wat top, wat moet ik toch zonder je!”, en dat is het grootste compliment dat je mij als VA kunt geven.
Om 17:30 rond ik de dag af. Het is een goede en productieve dag geweest! Ik heb mijn klanten weer kunnen helpen, ontzorgen en blij kunnen maken. Ik haal heel veel voldoening uit mijn werk als VA, omdat ik echt merk dat we het verschil voor de ondernemer kunnen maken. Tevreden klap ik mijn laptop dicht.
Iets na 18:00 komt er nog een appje binnen van klant X: hij zoekt een last minute fotograaf voor een project. Enthousiast app ik terug: “Tuurlijk, morgen om 10:00 zal ik er zijn!” . Want ja, ook fotografie pak ik met veel plezier voor mijn klanten op. Weet je nog dat ik het aan het begin had over het combineren van mijn werk met mijn passies? Fotografie is daar hét perfecte voorbeeld van. Hoe tof dat ik dit dankzij BusyBuster in één totaalpakket kan aanbieden!

